Pages

Friday, July 15, 2011

la la la..asyik2 kerja

salam 1 Malaysia..

td aku ada baca 1 blog ni
nama blog ni blog suam kuku
aww..seindah namanye begitulah juga kukunya *mungkin* haha

tp siyes best giler
skang aku tgh fanatik ngn blog si ayeem ayam and the geng
oh ye, cakap pasal ayeem ni, teringat fuubook dia
dan ofkos teringat nida yg slalu tunjukkan kebolehannya berkarya di fuuubook..
haha..mmg fuuuu la fuubook tuh!

eh, td aku cakap blog suam kuku
tetibe masuk ayeem ayam lak
tetiba nida lak *mst nida terbatuk2 ni*

aku tgk dia cite pasal pengalaman keje dia

aku rase cm best la weh

rase nk share gak xperience keje aku yg mulia

1st time keje
keje yg memula aku wat ialah tlg mak aku wat brg2 dari kilang
aku x tau nk cite cmne
tp menda tu ada mcm2 pesen
ada plastik berbentu empat segi la, bulat la..keping2 la..
pastu kene bersih2kan sket,
cabut gam2 yg melekat
pastu asingkan
tp aku x larat sungguh wat menda tu
bayangkan la, jenuh nk membelek menda2 kecik tu
dalam seribu ketul ada dpt dlm 2 rengget ke 5 rengget..
aku?? fuuuu..malas nk wat, mak aku je yg wat, tp skang dh xde la..dh jaga cucu laks haha

2nd keje
keja aku yg kedua ni..
ahhhaa..kalo x silap aku
aku tlg org dpn umah aku tuh packing sarung tgn
dia ada kilang sarung tgn
tp xtau pasal pe dia packing kat umah
dia hired bebudak cm aku la
1 hari kdg dpt rm20 ..ok la kan..masyuk gak
tp aku rase aku keje 2 kali je kot utk packing ni
sbb pastu dia dh wat menda laen lak..
dia jual baju la..ntah ape2 ntah lg
skang dia dh pindah sbb berhutang dgn along
umah kene simbah cat, spray merah
dan umah dia skang telah dibeli oleh org laen
sadis siyoot cite ni

3rd keje
aku x sure la ni keje ketiga ke keberapa
haha
cm la aku ni bnyk sgt bekeje ye..
pas spm, aku sebok nk keje
bukan ape, aku x nak dok umah
aku maluuuu..
aku x tau cmne penganggur leh xde prasaan dok umah mak apak makan tido je..
aku x leh..
aku sgt2 rase bersalah
so aku cube ngn langkah pertama iaitu mintak izin mak apak dulu la weh
hasilnya?? teeettt...negative..aku x dibenarkan bekerja!
time tu aku rase seperti dunia telah kiamat..bergegarrr dunia ku rase..chewah

aku disuruh amek kelas komputer..
3 bulan plak tuh
aku pun g ar..
ok mmg ok tp haha sbnrnya x ok
aku cume kene menaip je dari awal smpai akhir kelas yg terakhir
ajar aku guna microsoft word je lak tu
pastu ade la tukar2 font sket..

guna disket pun dia ajar pas aku tanye..hampehs x ? konfom la hampehs..!

4th keje
ok , patutnya aku cite dlm 3rd keje
tp panjang sgt 3rd tu so aku masukkan dlm 4th keje
hehe
selepas aku abes kelas komputer
aku telah mendapat lesen utk g keje
tau keje ape?
memula mintak keje kt kilang gabus tp x dpt..
pastu ada la member aku punye ayah kata ada kosong kat 1 kilang ni
aku pun trusss g esok paginye..dan ternyata mmg ada kosong
dan aku trus mengisi kekosongannya
tau kilang apa?
kilang papan...

gile dahsyat..walaupun kilang papan nampak cm keje berat
tp majoriti majorca nye pekerja dia sume pmpuan yg dh agak berumur la
cm 30 tahun ke atas
ada bnyk part kt kilang tu
ada yg kene tampal papan
ada yg kene bersihkan papan
ada yg kene berus papan
yg kene kalerkan papan pun ada
dan kene susun papan tarik papan buah keranji dalam perahu pun hado tau..ekau hado ??

aku ?
sume aku dh try wat
termasuk la keje yg xde kene mengena ngn papan iaitu packing megi cina
hareemm tul
kilang tu mmg kilang harem upenye
kt bawah proses papan
kat atas ada jual megi dari taiwan lak
kilang taiwan tu.
tp aku suke kalo kene packing megi sbb kejenye duduk..haha
kalo papan tu kene berdiri..gile penat siyoot..

makcik2 kat situ sume baek tp ada gak yg x bp ok sgt
tp majoriti majorca nya lyn aku cm anak2 dorg
bg aku makan
bg aku kuih, air dan berbagai juadah lain yg sentiasa membuka selera aku

aku blaja wat tomyam ngn makcik tua kt kilang tu la..
dan aku sempat jual kek coklat aku 2 biji pun kat mak cik kat kilang tu
ya! aku mmg pandai wat kek coklat tp tu dulu la..time rajen..skang malas haha

aku cume bertahan keje selama 2 bulan setengah je kalo x silap aku.
pastu aku stop sbb dpt offer masuk form 6.
pastu 2 mggu kt form 6 aku quit gak sbb dpt offer masuk politeknik

pastu pas abes blaja aku dok nganggur 2 bulan..

5th keje
ha..ni la keje aku skang..
selepas 2 bulan berhempas pulas mencarik keje
akhirnya aku ditawarkan jawatan setiausaha di putrajaya
kire aku ni kakitangan kerajaan la..

bile van pos laju dtg je umah aku mintak aku sain surat berdaftar,
aku jadik sgt musykil sbb aku x pnh kene sain surat berdaftar
aku x tau pun ada ke surat berdaftar?? haha gile naif

dan bile aku bukak
aku hanya mampu tersenyum selebar jalur lebar berukben korg
dan ucap alhamdulillah..
sbb tu surat tawaran keja..
dan smpai la skang aku keje ni..

kepada yg tgh carik keje..
tabahkan hatimu wahai insan ..
semoga ada tokey2 kilang atau bos2 besar yg simpati dgn muka kesian anda ketika anda dtg minta keje kt tmpt dorg..hihi
aku dh merase dh wooi..rase cm pengemis pun ada melukut di tepi gantang isk isk isk
chewah xde la smpi gitu skali beb..

ape2 pun..
cariklah keje ataupun buatla keje sblm anda dilabel sbg penganggur ataupun..
"woi! xde keje ker ha???! "


sekian, terima kasih.


niza & jamel